tisdag 9 oktober 2018

Bokmässan 2018 - Min helg

Hej, alla!

Mer än vecka har nu gått sedan jag kom från Göteborg och Bokmässan 2018, och det är ju hög tid att jag berättar lite om min helg! Jag vet inte vilken i raden av bokmässor det här är för min del, men nu har mässan nästan blivit något av en vana, vilket är kul!

* * *

Fredagen

Jag och mamma tog ett tidigt tåg från Stockholm till Göteborg och när vi kom fram åt vi lunch i Nordstan och passade även på att titta i lite butiker. Därefter bar det av mot svenska mässan! Där gick vi först bara runt och njöt lite, och jag såg till min glädje att ett citat från min recension av Luna Olympia prydde en monter, och i Seraf Förlags monter hittade jag novellen Levande död vars baksida jag är citerad på. Så kul!



Därefter lyssnade jag och mamma på Mats Strandberg om Slutet i Storytels monter. Efter att tidigare bara varit lite intresserad av boken blev jag nu mycket nyfiken på att läsa den. Jag gick även och lyssnade på Lovisa Wistrand som pratade om Demonviskaren och det var ett roligt samtal om drakar, fiender och kärlek. Dessutom är det alltid lika roligt att se och höra författare bakom böcker i verkligheten!




Senare gick jag och lyssnade på Agnes när hon intervjuade Ingela Korsell och Henrik Jonsson på en scen i Bonnierförlagens monter. Den intervjun fick mig att undra varför jag inte läst PAX-böckerna, och Agnes var verkligen duktig på att hålla i samtalet! Efter det träffade jag Agnes och hennes kompis Sara och vi gick runt på mässan ett tag innan vi gick och lyssnade på Karl Modig och därefter Elin Säfström på biblioteks- och berättarscenen. Karl Modigs senaste bok lät mycket intressant, och det är alltid lika kul att lyssna på Elin. Vi fick dessutom chansen att prata lite med henne efteråt!


Vi det här laget var klockan ganska mycket, och trots att mässan höll öppet någon timme till var både jag och mamma nöjda och bestämde oss därför för att leta reda på något ställe att äta middag på närmare hotellet. Efter säkert en timmes väntan fick vi äntligen vår mat, och då var vi både hungriga och så trötta att när vi väl kom till hotellet somnade vi båda två framför idol. 



Lördagen

Vi gick (nästan) upp med tuppen, och gjorde oss sedan 
iordning för att äta en härlig hotellfrukost. Jag älskar verkligen frukost och hotellfrukost är underbart. Den här frukosten hade dessutom rykte om sig att vara riktigt bra, och jag blev inte besviken. Det fanns smoothie, juice, ägg, bacon, hårt bröd, mjukt bröd, mängder av pålägg, yoghurt och toppingar av alla dess slag. Till och med en tårta hade de tryckt in på bufféborden! Jag åt alldeles för mycket, men faktum var att det inte var så dumt, för jag och mamma klarade oss sedan på varsin smoothie och lite glass till lunch senare. Det är ju aldrig kul att äta tillsammans med alla tiotusentals människor på mässan i restauranger där allt är mycket dyrt...

Vi kom till mässan vid öppning och kunde gå där säkert en halvtimme utan att trängas, vilket var underbart! Då passade jag på att spana in böckerna jag planerade att köpa senare och därefter gick vi upp på övervåningen och kollade lite på Crimetime. Där hade också polisen en monter, och det var väldigt intressant att där se hur de undersöker skoavtryck, fingeravtryck, blod och liknande när de kommer till en brottsplats. Att bli forensiker känns nu lite lockande!

På vägen ner till entréplanet syntes knappt golvet längre, och vi armbågade oss till A-hallen och i SF-bokhandeln fick jag Mats Strandbergs Slutet signerad. Därefter köpte jag lite fler böcker och en mycket dyr smoothie. Sedan ställde jag mig och köade för att få en bok av Jojo Moyes signerad. Säkert en timme stod vi där och när vi köade gick alla möjliga kändisar förbi!







Senare gick vi och lyssnade på Émelie Fréche som berättade om radikalisering, vilket var intressant, och sedan sprang vi till Mat- och livsstilsscenen för att titta på Jessica Frej när hon lagade mat och pratade om sin senaste bok, som jag sedan passade på att få signerad. Jessica har verkligen en så härlig inställning till matlagning och är verkligen inspirerande! På scenen bredvid tog sedan Linn Maria Wågberg över, och vi lyssnade på henne om sin bok Himlen måste sakna en ängel, som jag läste och verkligen berördes av, så det var kul att höra henne i verkligheten!


Slutligen lyssnade vi och en stor folkmassa på Marika Carlsson när hon pratade om sin självbiografiska bok, som jag verkligen ser fram emot att läsa. Eller, faktum är att jag som aldrig lyssnar på ljudböcker nog ska lyssna på den, då det är Marika själv som läst in den, och det blir nog kul att lyssna på.

Efter det var vi faktiskt nöjda för det här året och tog oss mot centralstationen. Vi fick i oss lite middag innan vi båda i princip somnade på tåget hem mot Stockholm!


Böckerna


Slutet av Mats Strandberg
Azoria av Kristina Suomela Björklund (Med tillhörande karta - Tack, Kristina!)
Sjön av många författare (novellantologi)
Allt det här är sant av Lygia Day Peñaflor
Hur lätt som helst av Jessica Frej


* * *

Så, det var det. Tack, för en underbar mässa! Speciellt kul att träffa dig, Agnes!

2 kommentarer:

  1. Så kul att ses! Du borde verkligen läsa PAX! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Åh, jag borde det va?! Frågan är bara hur jag ska hinna det... :D <3

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)