onsdag 24 oktober 2018

Har du ingen humor?

Har du ingen humor? är skriven av Katarina Wennstam och en kort kort och lättläst bok om feminism. Wennstam ger mindre kända perspektiv på frågan och tar upp saker som ord relaterade till könsroller och liknande som används på märkliga och felaktiga sätt, våldtäkt på film och sin egen syn på feminism och de saker hon tycker är viktigast att kämpa för där. 

Kanske vill du slå boken i huvudet på någon som tror att feminism inte handlar om dem (ett tips är att ge eller låna ut boken istället, jag lovar att det funkar bättre).
s. 5-6 (e-bok)


* * *

Jag läste Har du ingen humor? en kväll i soffan, och fick mig en hel del tankeställare. Idag talas det nästan dagligen om feminism, vilket är fantastiskt, men här ger Katarina Wennstam nya fakta, och nya synvinklar på denna mycket omdebatterade fråga, vilket gör att den här väcks till liv på nytt. Boken är verkligen intressant av just den anledningen.

Dessutom gillar jag idén med en så kort och tydlig bok, för förhoppningsvis kommer fler läsa den och ta till sig budskapet än om det hade varit en hel roman. Att boken dessutom är strukturerad i avsnitt med olika fokus gör läsningen ännu lättsammare, vilket här är en stor fördel. Man behöver inte tänka så mycket när man läser, utan kan bara ta till sig budskapet. Personligen gillar jag det första avsnittet, om ord vi använder utan att tänka på vad det egentligen innebär, bäst. 

Enligt min åsikt är dock kapitlet "Våldtäkt på film" lite väl långt. I kapitlen innan ges oftast inte fler exempel än att de kan räknas på en hand, men här vet jag inte ens om två händer räcker till. Det är absolut en viktig fråga, och för den som är intresserad av just den här vinkeln av jämställdhet är boken ultimat. Personligen hade jag dock uppskattat en lite mer genomtänkt balans mellan de olika delarna.

Har du ingen humor? är en lättläst, välformulerad och tydlig bok om feminism, men inte feminism så som vi hör talas om den dagligen, utan feminism ur nya synvinklar. Boken ger många intressanta perspektiv på frågan och det finns mycket att tänka på när man läst klart. Jag önskar att dispositionen varit en annan, men bortsett från det är boken mycket lyckad!

Betyg: 
     

Författare: Katarina Wennstam 
Förlag: Rabén & Sjögren 
Utgivningsår: 2018 
Antal sidor: 55 st (Inbunden: 111 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Har du ingen humor?
Annat: Läst som e-bok

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON
Boken i e-format finns på Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)