fredag 5 oktober 2018

Tidsboken

Tack, Pärlan Förlag, för recensionsexemplar, och förlåt, förlåt att jag dröjt cirka ett år med recensionen!

Tidsboken skriven av Mia Zetterlund är en bok om änglar och en värld parallell med vår. Den unge Rana blir elev på Skyddsänglaskolan och han kastas in i en helt ny, okänd och utmanande värld. Förutom vänner han skaffar sig i skolan lär han sig om livet och sitt framtida yrke.

På sin praktik skickas Rana till jorden och får låtsas vara en utbyteselev på en svensk skola. Han lär sig om människor, och förvånas över hur de beter sig mot världen och varandra, men finner också det fina i deras liv. Rana blir också snart tvungen att reda ut stora problem i skolan. Frågan är bara hur man gör det, om Tidsboken är tillräcklig hjälp och om detta är nog förberedelse för slutprovet. 

Då tog skyddsängeln ett stadigt tag i mig för att föra mig genom tid och rum. Och sedan förändrades min värld för alltid.
s. 23


* * *

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det här. Man skriver alltså en bok om en värld full av änglar med kraften att flyga, göra sig osynliga, med mera, med mera, och så låter man merparten av boken utspela sig på ett högstadium i någon liten ort i Sverige. Större delen av den magiska värld hamnar då i skymundan och kvar blir då hierarkier mellan unga tonåringar. 

Det är visserligen en högst unik idé, och det är intressant att författaren valde detta framför all sorts magi, fantastik och övernaturlighet. Jag måste också erkänna att tanken på att det finns skyddsänglar här i vår värld som ständigt skyddar oss, och att jag faktiskt ändå gillar idén. Jag menar, det finns redan otroligt många böcker med fiktiva världar fyllda av väsen och magi, och där sticker Tidsboken ut. Magin finns, men den blandas på ett perfekt sätt upp med vår vardag, och mixen är mycket intressant. 

Jag gillar också omslaget - och då menar jag verkligen omslaget och inte bara framsidan - för det speglar verkligen bokens handling. Vi har en framsida med ytterst icke-2010-tal-Sverige-aktiga motiv och en baksida som är precis vad dagens samhälle innebär. Det är så snyggt gjort, och jag älskar att man inte glömmer omslaget, för det är en så viktig del av boken.

Jag uppskattar också bokens budskap. Det är inte så mycket nytt, utan det är lite grejen med att man ska vara snäll, hjälpa varandra och sådär. Det är ganska simpelt, men med perspektivet ängel som inte förstår människors beteende blir det intressant och unikt. Jag gillar även att följa Ranas tankar i sin Tidsbok. Något jag också gillar mycket är att könet hos Rana inte har någon betydelse. Det tog ett tag innan jag ens förstod att det var en kille och för mig är Rana bara en individ, och jag gillar att det får vara så här, för det känns passande.

”Människor tycks inte ha några hämningar alls. De är rena monstren.
   De ljuger, våldtar, misshandlar, krigar och dödar. De sparkar på den svage och fjäskar för den starke. Mot rikedom och makt eller för att rädda sitt eget skinn kan de sälja sin mor och far, syster eller bror. Naturen utnyttjas intill sista droppen och sen gråter de och frågar sig hur Jorden blev förstörd. De skyller på förgående generationer men tar själva inget ansvar för den kommande. När det går bra för dem upphöjer de sig själva till gudar och spänner ut bröstet av stolthet. När det går dåligt förbannar de den Högste samtidigt som de förnekar Guds existens. Hur den Högste står ut med dem är mer än jag kan fatta.”
s. 83-84

Tidsboken är en bok som gör en allmänt glad och den är unik, med sin handling som har en unikt bra blandning av fantastik och verklighet. Jag imponeras av hur man verkligen tänkt hela vägen med omslag, kön, handling och så vidare - inget lämnas åt slumpen. Det är en perfekt bok att läsa för att skapa eftertanke och muntra upp sig, och tack vare korta kapitel är den mycket lätt att läsa. 

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Mia Zetterlund
Förlag: Pärlan Förlag
Utgivningsår: 2015 
Antal sidor: 329 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 11+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Tidsboken
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)