torsdag 11 oktober 2018

Warcross

Warcross är Marie Lus senaste bok och första delen av två i en serie om spelet Warcross. Ungefär 90% av jordens befolkning är idag uppkopplade mot den enorma spelserver som en trettonårig Hideo Tanaka en gång uppfann. Med bara ett par glasögon hamnar man i en helt annan värld - en värld av stora världstuneringar och nöjesspel, men också en enorm svart marknad.

Emika Chen är en av de som fastnat för spelet, och för henne är det ett sätt att fly från sina verkliga bekymmer med pengar och obetalda hyror. När girigheten en dag vinner mot moralen blir hackaren Emika plötsligt ett namn på varenda löpsedel och när hon kontaktas av spelets grundare med ett jobberbjudande förändras hennes liv för alltid. Hon upptäcker en helt underbar värld, men även där finns mörker och ondska som hotar att förgöra allt och alla. Eller?

Det finns de som säger att Warcross bara är ett idotiskt spel. Andra säger att det är en revolution. Men för mig och miljontals andra är Warcross det enda idotsäkra sättet att fly våra problem en liten stund.
s. 35


* * *

Legend var fantastisk. Den unga eliten var inte alls i min smak. Warcross är om möjligt  bättre än Legend. Marie Lu har verkligen hittat hem - hon har nu hittat sin rätta genre, för här skriver hon med bravur, och tack vare den oväntade och skickligt gjorda vändningen i slutet får hon mig att vilja läsa andra boken redan nu! 

Jag imponeras av hur författaren lyckas introducera sina läsare till en helt ny, okänd värld utan att det för den skull blir det här överdrivna beskrivande och ett gäng extremt, sega första kapitel. Här kastas man direkt in i handlingen och formaliteterna kommer längs bokens gång, vilket fungerar fantastiskt bra och gör att boken flyter på från start.

Att boken är hutlöst spännande med en mycket aktuell och ändå högst osannolik handling är ju också ett skäl till att läsningen går som en dans på rosor. Boken blir särskilt rafflande i andra halvan och då flyger sidorna förbi, då det verkligen drar ihop sig på alla sätt och vis. Visserligen är boken ofta förutsägbar, och snabbt listar man ut hur relationer kommer utvecklas och vem som är skyldig och så vidare, men det gör inte så mycket, för vägen dit är underbar och ofta förvånande. 

Jag gillar relationerna - särskilt relationen mellan Emika och Hideo, som inte är det minsta oväntad, men ändå fin och trovärdig. Den är visserligen inte heller särskilt unik, men man är ju alltid lite svag för relationern mellan människor med olika status i samhället. Det fungerar alltid för att få läsaren engagerad! 

Något jag älskar med boken är Emika. För det första gillar jag att Marie Lu låter en ung tjej ensam axla huvudrollen och rollen som hjälte. Hon har visserligen viss hjälp från olika håll, men det är ändå hon som gör det mesta själv och jag älskar känslan av girl-power. Dessutom gillar jag att Emika är en hackare och mycket teknikintresserad, och att boken därmed hjälper till med att slå hål på normer som säger att det är killar som ska hålla på med teknik, datorer och liknande. Så bra!

Warcross är spännande från första till sista sidan, och unik i sin genre. Att boken är förutsägbar och relationerna klassiska spelar ingen roll, för resan dit är ständigt oväntad, trovärdig och underbar att följa. Dessutom älskar jag Emika som huvudperson, och att Lu gör henne till en stark, ung kvinna som bryter flera av samhällets normer. Marie Lu har verkligen hittat sin rätta genre, och jag ser mycket fram emot att läsa fortsättningen!

Betyg: 
    

Författare: Marie Lu
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2018 (original: 2017) 
Antal sidor: 333 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: Warcross, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Warcross
Andra delar i serien: Wildcard
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.
Boken i e-format finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)