torsdag 1 november 2018

Chloe Snow: Mitt trassliga andra år

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Chloe Snow: Mitt trassliga andra år är Emma Chastains andra bok i serien om Chloe snow, som nu snart ska börja sitt andra år på High School. Hon har nästan hämtat sig efter det fruktansvärda första året, där hennes hjärta blev krossat och hon blev utskrattad av alla. Nu känner sig Chloe lite mer självsäker när hon ska tillbaka till skolan. Hon har de trogna vännerna Tris och Hannah och ser fram emot årets musikal, men allt blir lite trassligare än väntat.

Chloe nobbar en kille, som sedan blir hennes ärkefiendes pojkvän, vilket gör Chloe avundsjuk och trasslar till allt. På köpet blir Chloe dessutom av med en av sina bästa vänner. Dessutom är det inte bara Chloe som har kärleksproblem, och snart blir även årets musikal ett problem. Dessutom blir mejlen från mamman i Mexiko värre och Chloe börjar ana oråd. Samtidigt blir Chloes pappa och engelsklärare mer och mer seriösa i sitt förhållande. Allt är helt enkelt ganska trassligt. 

Jag är så upprörd. Jag är så arg. Jag är så generad. Hur gick det här till? För en vecka sedan gillade jag inte ens Mike.
s. 93


* * *

Jag har verkligen längtat efter att få läsa mer om Chloe Snow efter den första klockrena boken i serien. Uppföljaren gör mig allt annat än besviken. Grejen med böckerna om Chloe är att de egentligen inte är speciella alls. De innehåller inget unikt, utan är klassisk ungdomslitteratur med kärleks- och vänskapsproblem, skola och så vidare, men ändå lyckas Emma Chastain sätta sin egen touch på det hela.

Nyckeln till framgången är att allt som sker är allt annat än idealt eller perfekt, och det är okej. Sällan har jag skrattat så mycket som när läst om hur allt rör ihop sig i Chloes liv, hur hon gång på gång gör fel, väljer fel, och hur saker och ting aldrig går hennes väg. Det känns så himla äkta, till skillnad från många andra "drömmiga" världar beskrivna i böcker, och därför älskar jag boken. Man får helt enkelt en liten tröst, och känner att man själv kanske inte har så mycket att klaga på, och att det faktiskt inte gör så mycket om man råkar skämma ut sig eller misslyckas totalt.

Konceptet med dagboks-dispositionen gör faktiskt att boken sticker ut, och jag gillar det. Det ger ett så härligt och naturligt flyt när man läser Chloes ord från dag till dag, och jag gillar hur hon ibland bara skriver något väl valt ord och ibland långa utläggningar om dagens händelser, för det känns som att det är på riktigt. Dessutom är det alltid lätt att hänga med i vad som händer, då man vet hur många dagar som gått och sådär. 

Boken heter ”Mitt trassliga andra år”, och det lever den verkligen upp till. Livet är verkligen otroligt trassligt för Chloe, och det händer väldigt mycket på samma gång. Trots det blir det aldrig för mycket, och det känns aldrig heller orealistiskt, även om allt är en enda röra. Återigen är det härligt att läsa om någon som faktiskt har det värre än en själv, och dessutom gillar jag verkligen storyn i den här boken, då den går in mer på djupet i vänskap och kärlek. Slutet gjorde mig faktiskt smått tårögd - det är en väldigt fin bok i sin enkelhet!

Chloe Snow: Mitt trassliga andra år lever upp till sin titel på alla sätt och vis. Även nu efter andra boken älskar jag att läsa Chloes dagbok, och boken känns verkligen trovärdig och äkta, och bjuder på alltifrån skratt till oro till tårar, på ett enkelt men välgjort sätt. Jag ser fram emot att läsa ännu mer om Chloe, för jag älskar verkligen hur Chastain tagit den klassiska ungdomsboken och adderat en smula extra röra och lite mer känslor och humor. 

Betyg: 
   

Författare: Emma Chastain 
Förlag: B. Wahlströms 
Utgivningsår: 2018 (original: 2018) 
Antal sidor: 339 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+ 
Serie: Chloe Snow, Del 2 
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Year of Living Awkwardly: Sophomore Year 
Andra delar i serien: Chloe Snows dagbok: Mitt värsta år 
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.
Boken i e-format finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)