söndag 4 november 2018

Frosten

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Frosten är sjätte och sista delen i Petrus Dahlin serie ”Skogens systrar” - ett gäng mysrysliga böcker. Här ställs allt på sin spets, och Tuva måste göra allt för att rädda sina systrar. Samtidigt brottas hon med känslorna av vad hennes handlingar säger om henne, och måste ta svåra beslut som kan förändra hennes och andras liv för alltid. Kanske kommer dock hjälp från oväntat håll?

Det är precis som jag tidigare tänkt, genom vad man gör blir man den man är.
s. 11-12

* * *

Det är med en känsla av vemod jag skriver recensionen av den sista boken i serien om Tuva, Vilda och Månfare. Jag har minnen från när jag var i 9-10-års-åldern och sträckläste ”Skogens systrar” på sommarlovet i en solstol, och nu är det slut på riktigt. Avslutet är dock tacksamt, då det verkligen är ett avslut. Det är visserligen ett ganska simpelt slut, men det fungerar bra och är alldeles lagom för en bok på inte ens 120 sidor.

”Skogens systrar” är verkligen den perfekta bokserien för barn i mellanåldern. Liksom tidigare böcker i serien är Frosten kort och lättläst och mycket händelserik. Jag saknar dock lite av det här rysligare, samtidigt som jag gillar att böckerna mognar med karaktärerna, så det blir bara seriösare och djupare ju längre man läser. I Frosten väcks många intressanta tankar och det som utmärker serien är just att man som läsare kan följa med i böckerna samtidigt som man blir äldre, utan att de känns barnsliga, då böckerna också växer upp.

Jag måste dock säga att jag verkligen saknar den lättsamma underhållningen seriens första böcker bjöd på, och främst saknar jag de tillfällen då man faktiskt blev riktigt rädd. Det blir lite för mycket vardag här, och dessutom är boken inte så actionfylld som tidigare böcker, vilket gör läsningen lite tristare. Den behövs dock för att få ett lugnt och bra slut på serien, och där lyckas den mycket bra.

Frosten avslutar den optimala serien för mellanåldern på ett bra sätt. Det som utmärker boken och serien är att böckerna alla skiljer sig åt och har olika fokusområden. Jag gillar att den här boken är djupare än tidigare, även om jag också saknar de läskiga och lite enklare delarna i de andra böckerna. Sex böcker med samma tänk hade dock blivit för mycket, och den här lösningen är bra och unik. 

Betyg: 
    

Författare: Petrus Dahlin
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2018
Antal sidor: 101 st (Inbunden: 118 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 9+
Serie: Skogens systrar, Del 6
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Frosten
Andra delar i serien: Skogens systrar, Flykten, Brunnen, Heden, Själen
Annat: Läst som e-bok

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON
Boken i e-format finns på Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)