söndag 18 november 2018

Göteborg rouge

Tack, Håkan Tendell, för ett recensionsexemplar jag kommer minnas!

Göteborg rouge är Håkan Tendells uppföljare till thrillern Göteborg noir. Det är, liksom titeln hintar om, en bok om Göteborg. Det är 2020-tal och Göteborg är staden där allt händer, så väl bra saker som negativa och rent av kriminella saker. Vi följer flera olika karaktärers händelserika liv, med alltifrån prostitution till maffior. Den ena händelsen är mer oväntad och obehagligare än den andra. 


* * *

Jag blev varnad inte bara en, utan två gånger. ”...något blodigare än ettan...” skriver författaren i egen hög person i sin förfrågan om jag är intresserad av et exemplar. När jag senare också slår upp boken möts jag dessutom av orden: ”Andra kommer kanske att tycka att det är en av de mest fruktansvärda böcker de läst, en smaklös orgie i våldskildringar.” (s. 4) 

Det som dock får mig, som inte är det minsta förtjust i blodiga böcker, att ändå slå upp boken är löftet om lättsam underhållning sida upp och sida ner. Håkan Tendell får rätt i båda fallen; Göteborg rouge är otroligt blodig, våldsam och bisarr på många sätt och vis. Det är verkligen inte min typ av bok, och jag kan knappt föreställa mig hur det var att skriva den. Handlingen är egentligen fruktansvärd och extremt överdriven, och boken rent ut sagt obehaglig att läsa ibland. 

Det finns dock två skäl till att jag faktiskt fortsätter läsa. Det första är att boken bygger på just lättsam underhållning och den är inte  det minsta seriös, så man kan bortse från det inte helt rumsrena innehållet. Boken är simpelt uppbyggd, handlingen oklar, och det finns ingen bakgrund eller särskilt utvecklat karaktärsbygge. Det är så befriande att läsa en sådan bok, och en del av mig älskar det, för man behöver varken tänka eller engagera sig, och det finns inget budskap att ta till sig på ett väldigt djupt sätt. Det är så kul att man faktiskt skriver en sådan här bok! Det är bara att åka med, och när jag läste Göteborg rouge var det precis vad jag behövde. 

Det andra skälet till att jag fortsätter läsa är språket. Det hänger ihop med bokens enkelhet, för också det är verkligen enkelt och rakt på sak. Tendell bryr sig inte om att linda in sig i vaga formuleringar, utan lägger alla korten på bordet, så som läsare kan man bara följa med i blodiga slagsmål och fruktansvärda relationer och få sig en hel del goda skratt. Det är så genialt att skriva en sådan här bok och jag kommer nog plocka upp första boken - Göteborg noir - direkt när jag hamnar i en lässvacka nästa gång! 

Göteborg rouge är allt annat än min typ av bok, och ändå kan jag inte låta bli att tycka om den lite grann. Redan från början inser jag att det inte är min typ av bok, fast jag fortsätter läsa ändå, då Håkan Tendell inte ställer några krav på läsaren, utan enbart levererar extrem och bisarr underhållning i frånvaro av allt vad det heter seriositet, vilket gör att boken ändå går att smälta. Det är så smart att skriva på det här sättet, och den perfekta boken för den som egentligen inte orkar engagera sig i en bok just då!


Betyg: 
    

Författare: Håkan Tendell
Förlag: Nomen Förlag 
Utgivningsår: 2018
Antal sidor: 168 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 15+
Serie: Helt fristående fortsättning på Göteborg noir.
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Göteborg rouge
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)