torsdag 29 november 2018

Kampen

Tack snälla, Rabén & Sjögren, för det spännande och aktuella recensionsexemplaret! 

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar

Kampen är andra boken i Mats Söderlunds trilogi Ättlingarna. Det är viktigare än någonsin att behålla hemligheten kring folket Olus, nu när Gaupa börjar ta sig framåt i politiken och det är snart dags för det val i FN som kan komma att förändra världen för alltid. Vatten är fortfarande en bristvara, vilket leder till sjukdomar, död och konflikter.

Ska världen och klimatet kunna räddas krävs det att Gaupa besegrar motståndarna i valet till FN:s generalsekreterare, för först då kan hon förändra synen på vatten och hindra de företag som väljer pengar framåt miljön. När hon dock börjar ifrågasättas från flera olika håll och hot om blodprover börjar komma är frågan hur hon ska kunna dölja vilket folk hon egentligen tillhör. 

Alla folk i alla världsdelar har en berättelse. De allra flesta bottnar i samhörigheten med naturen. De förklarar hur vi hör ihop med och är beroende av livet omkring oss. Den andra berättelsen - att vi ärvt jorden för att regera över den och för att använda den som vi behagar, den är fals. Det är den som gjort att vi hamnat där vi står idag.
s. 160


* * *

Till att börja med gillar jag Kampen mycket mer än vad jag gillade Hotet. Fråga mig inte varför, för jag vet egentligen inte anledningen till det. Jag kan dock tänka mig att det beror lite på att boken är mer actionfylld, tack vare att det berättas från flera olika perspektiv, vilket gör boken mer spännande och helt enkelt roligare att läsa.

Något som fanns i Hotet också, men som där inte var lika tydligt, är synen på klimatet, som är väldigt intressant att läsa om här i Kampen. Jag gillar verkligen hur Mats Söderlund tar problemen med klimaten som vi redan har idag med sig in i framtiden, spär på dem ytterligare, men också slänger in mer dåtida, nästan religiösa inslag. Det väcker väldigt intressanta tankar, och idén om att vi hör ihop med naturen och inte har ärvt jorden för att förstöra den beskrivs på ett väldigt intressant och filosofiskt sätt. Det är intressant att läsa en bok om en framtid som är delvis högteknologisk, men ändå mer uråldrig än vår värld.

Även i min recension av Hotet anmärkte jag på ett språk jag inte tyckte så mycket om, och där står jag fast. Jag tycker visserligen att språket i Kampen är bättre än i Hotet, tack vare längre meningar och ett mer levande språk, men fortsatt passar språket inte mig, och läsningen går långsamt framåt och blir därmed trist tillslut. Inte ens spänningen som finns lyckas driva på språket, vilket är synd.

Sist måste jag också prata om handlingen i stort och slutet. Handlingen är spännande och helt klart med fler dimensioner än i första boken, vilket är ett stort plus. Det känns som att man här får lära känna karaktärerna mer på djupet och att handlingen tar flera olika vändningar gör boken väldigt spännande. Slutet är också väldigt lyckat, och trots den orättvisa (!) cliff-hangern uppskattar jag det. Det får mig att redan nu längta efter seriens sista bok, och det är alltid grymt bra när en författare lyckas ge en den känslan. 

Kampen visar verkligen att Mats Söderlund har mer att ge, då boken överträffar Hotet på många sätt och vis. Handlingen är spännande och actionfylld, men lyckas dock tyvärr inte helt väga upp till språket som inte passar mig. Det bästa med boken är dock den oväntade och unika framtidsbild författaren byggt upp, och tankarna om jorden och klimatet är väldigt intressanta och man bara hittar i Kampen!

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Mats Söderlund
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2018 
Antal sidor: 542 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: Ättlingarna, Del 2
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Kampen
Andra delar i serien: Hotet
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.
Boken i e-format finns på Adlibris och Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)