lördag 24 november 2018

Ödets timme

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Ödets timme är andra och sista delen i Veronica Roths duologi, som inleddes med den actionfylld boken Dödens märken. Här möter vi återigen Akos och Cyra. De står nu båda inför sina öden, och frågan är bara hur de ska tackla sina domar på bästa sätt, och när de egentligen kommer infalla. Det visar sig dock snart att allt kanske inte är som Akos och Cyra tidigare trott, och kanske är det inte någon nackdel.

Samtidigt kämpar dock båda två med sin relation till den andra och i samma veva måste de ta beslut som hotar hela samhället, men också kan vara räddningen. Det gäller att hitta allierade man kan kompromissa med, för annars hotas alla av den gemensamme fienden. 

”Det var inte lätt att förklara för någon som kände sig hotad till livet, att döden inte var det värsta som kunde drabba en. Lazmet Noavek vore värre.”
s. 134


* * *

Det här är verkligen ett typexempel när det tog för lång tid från första till andra boken. Jag skulle säkert älskat den här boken om jag hade kommit ihåg Dödens märken bättre, för nu insåg jag snabbt att jag hade tappat så mycket från första boken. Jag minns vagt att jag älskade relationen mellan Akos och Cyra, men nu har jag tyvärr glömt det mesta av det och känner inte alls lika starkt för den här boken som första.

Det hade behövts lite mer av en summering från förra boken, som påminde en om lite viktiga saker som har hänt. Kanske hade jag då kunnat hitta tillbaka till det som gjorde att jag älskade första boken. Nu kastas man i stället rakt in i en nära okänd värld, där man glömt de flesta relationer och rivaliteter och det gör boken svår att sätta sig in i.

I övrigt är det dock en bra bok, och den är mycket spännande. Handlingen är verkligen actionfylld och det gör att boken går lätt att läsa. Jag gillar speciellt att man får läsa från flera olika karaktärers perspektiv, för också det gör att boken går snabbt att läsa. Dessutom ger det handlingen ännu fler dimensioner och läsningen är därmed ständigt underhållande. Samtidigt har jag dock otroligt svårt att hänga med i vissa svängar, då jag inte minns förra boken. Läs gärna Ödets timme, men läs Dödens märken precis innan så blir nog upplevelsen mycket bättre än min.

Ödets timme är en riktigt bra, actionfylld bok, med ett språk som är lätt att läsa. Problemet är bara att boken kräver att man minns Dödens märken i mer än stora drag, och därför blir min läsupplevelse inte så bra som den hade kunnat bli. Hade jag haft tid hade jag läst om båda böckerna, och jag rekommenderar varmt andra som är intresserade av Ödets timme att börja med Dödens märken oavsett om man läste den förra året. 

Betyg: 
   

Författare: Veronica Roth
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2018 (original: 2018) 
Antal sidor: 413 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: Dödens märken, Del 2
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Fates Divide
Andra delar i serien: Dödens märken
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON
Boken i e-format finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)