måndag 31 december 2018

Bli hjärnsmart

Bli hjärnsmart är en bok skriven av journalisten och författaren Johan Rapp, och en kort bok som ger nyttig information kring hur vår hjärna fungerar och hur vi därmed ska utnyttja den på bästa sätt. Rapp guidar oss på ett enkelt sätt genom vårt minne och vårt fokus, hur vi slipper att ständigt leta, vilka faror som finns när det gillar hjärnan, hur vi kan plugga som bäst, med flera. 

* * *

Det här är en sådan där bok som jag inte bara vill ha läst en gång, utan istället alltid ha till hands för att kunna läsa några stycken ur. Det finns nämligen så otroligt mycket bra information här, att allt är svårt att minnas från början, så jag behöver helt enkelt lite repetition.

Hur som helst, det finns fantastiskt bra information i Bli hjärnsmart, och till största del lämpar den sig till tonåringar, som är mitt i den tid där pluggandet blir större och större, samt viktigare och viktigare. Johan Rapp inleder med att berätta om hur hjärnan fungerar med bland annat vårt fokus och vårt minne, samt hjärnans belöningssystem och hur vi utnyttjar dem, för att sedan gå djupare ned i hur vi kan använda dessa kunskaper för att plugga bättre. Det är ett bra upplägg, vilket gör boken mycket tydlig och enkel att hänga med i även för ovana läsare.

De färgstarka sidorna med roliga bilder och viktiga citat bidrar också till att läsningen blir en mycket positiv upplevelse, och jag uppskattar dem verkligen. Dessutom är språket väldigt enkelt och också personligt. Under hela läsningen känns det som att författaren skriver och pratar med mig och det gör också boken väldigt lättläst. Boken ärr också lagom lång, och jag gillar även övertydligheten när Rapp refererar tillbaka till något tidigare och då också har med sidnumret därifrån, så att man lätt hittar tillbaka dit.

Det bästa med boken är ändå alla exempel, där man som läsare också blir aktiverad. Exemplen inspirerade mig väldigt mycket, då dem hjälpte mig att bevisa att de olika tekniker för att exempelvis minnas saker bättre, fungerar. Jag kommer även nu, flera dagar efteråt, de fem udda saker som stod på en inköpslista i boken - så uppenbarligen fungerade tekniken med att skapa en liten berättelse väldigt bra där. Jag gillar också när Rapp refererar till exempelvis forskare och andra sakkunniga, för det gör också att min skepsis för dessa oväntade metoder minskar, och nu är jag nog nästan övertygad och ska åtminstone försöka göra mitt pluggande bättre!

Bli hjärnsmart är boken som du som pluggar helt klart borde läsa. Johan Rapp skriver enkelt och underhållande i en bok fylld av användbar information och roande bilder. Trots mycket information är strukturen väl anpassad till målgruppen, och läsningen blir därmed lätt. Det är en bok fylld av studietekniska tips, men också information för alla kring hur vår hjärna fungerar och den här mycket användbara boken kommer jag verkligen behålla i minnet. 

Betyg: 
   

Författare: Johan Rapp
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2017
Antal sidor: 112 st (Inbunden: 112 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Bli hjärnsmart
Annat: Läst som e-bok

Blev du intresserad?
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.
Boken i e-format finns på Adlibris, Bokus och CDON.


5 kommentarer:

  1. Jag började läsa e-boksversionen av den här så fort jag såg att du recenserat den på goodreads, tack för tipset! Påbörjar visserligen sista terminen på högskolan nu, men bättre sent än aldrig! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, varsågod! Det är verkligen den perfekta boken för alla som studerar. Vad skönt att du snart pluggat klart - själv har jag 1,5 år av gymnasiet kvar innan jag ens kan börja fundera på att gå högskola. :(

      Ja, "bättre sent än aldrig" är ett riktigt bra och alltför underskattat motto! :D

      Radera
    2. Då har du ju gjort halva gymnasiet nu! Det kommer gå fort, lycka till med att komma på vad du vill göra efter gymnasiet. :)

      Radera
    3. (Jag är inne på femte yrket/sysselsättningen sedan studenten 2012, så det går att ångra sig :) )

      Radera
    4. Tack! Skönt att höra att det går att ångra sig också :), för just nu vet jag verkligen inte vad jag vill syssla med i framtiden...

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)