torsdag 20 december 2018

Innan ni tog oss

Innan ni tog oss av Lisa Wingate - en roman som spinner mellan två olika tidsperioder. Det är en verklighetsbaserad bok som utspelar sig under mitten av 1900-talet, i ett USA som just då är plats för den största adoptionsskandalen någonsin. Där möter vi Rill och hennes syskon, som lever med sina föräldrar på en båt, tills den dag då de tas därifrån av okända människor. Efter det blir deras liv aldrig sig likt.

Parallellt med det möter vi Avery, son till en av USA:s senatorer. Hon är van vid att alltid låta allt se bra ut på utsidan, för politikens skull. Av en slump möter hon May Weathers, som är mycket gammal men tycks vilja säga något, och det verkar som att hon kanske har något gemensamt med Averys släkt. Avery börjar gräva bland de bristfälliga ledtrådarna, vilka tar henne tillbaka till 1930-talet. Kommer hon kunna ge någon upprättelse? Kanske är det hennes släkt som gjort fel? Och kommer hon hitta den väg hon vill ta in i framtiden? 

Jag tittar ner på de två rädda barnen som sitter tätt intill varandra på golvet och sedan på Camellia. Min systers ögon säger mig att hon har listat ut det som jag redan vet, trots att jag inte vill veta.
   Vi är inte på väg till sjukhuset för att träffa vår mamma och pappa.
s. 128 (e-boken)

* * *
Vilken bok! Det är egentligen inte så mycket tack vare varken språket eller karaktärerna, utan det hela bygger verkligen på handlingen. Handlingen som är så otroligt hjärtskärande, känslosam och förkrossande, men på samma gång så fängslande och engagerande. Nyckeln till framgången för Innan ni tog oss är helt klart handlingen, och främst då dess verklighetsbaserade innehåll.

Jag hade aldrig tidigare hört talas om den här stor och fruktansvärda adoptionsskandalen, och jag tror inte att jag är ensam om det. Det är därför så himla bra gjort av Lisa Wingate att uppmärksamma den på det här sättet, och tack vare att boken bygger på faktiskt händelser i vår värld, blir den så otroligt känslosam att läsa. Dessutom skriver Wingate på ett sätt som gör att det känns som att man är där. Språket är verkligen målande och beskrivningarna mycket välgjorda, vilket gör att det är lätt att leva sig in i särskilt Rills liv.

För boken är skriven ur både Rills och Averys perspektiv, där Rill lever under adoptionsskandalens tid, medan Avery lever i nutid. Av väldigt slumpartade anledningar får Avery anledning att dyka in i det som hände under mitten av nittonhundratalet, och kopplingen är riktigt snyggt gjord, då man får lite av berättelsen från två håll hela tiden. Jag tycker dock att själva introduktionen till Avery där hon fick nys om att något märkligt hänt under förra århundradet, kunde ha gjorts lite snyggare, men det fungerar ändå. Jag hade också lite högre förväntningar kring Averys familjs koppling till det som skedde, fast det viktigaste i boken är att uppmärksamma denna nära bortglömda händelse, och det gör Lisa Wingate med bravur.

Innan ni tog oss är viktig läsning, och Lisa Wingate levererar dess viktiga budskap med stor seriositet, en dos kärlek och en gnutta spänning. WIngate skriver med otroligt inlevelse, och hennes målande beskrivningar gör det enkelt att sätta sig in i karaktärernas liv, och det gör boken otroligt känslosam att läsa. Lisa Wingate har uppmärksammat en stor skandal jag aldrig tidigare hade hört talas om, och nu kommer jag aldrig kunna gömma den. 

Betyg: 
   

Författare: Lisa Wingate
Förlag: Lavender Lit
Utgivningsår: 2018 (original: 2017) 
Antal sidor: 662 st (Inbunden: 444 st) 
Åldersgrupp (Enligt mig): 15+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Before We Were Yours
Annat: Läst som e-bok

Blev du intresserad?
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.
Boken i e-format finns på Adlibris och Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)