torsdag 6 december 2018

Xirianas gåta

Tack, Joseph A. Davis, för det magiska recensionsexemplaret!

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Xirianas gåta börjar med att Markus är fast i Valarien, och till det måste det ju finnas någon viktig anledning. Tillsammans med den entusiastiske krigarpojken Paru ger han sig ut på en resa för att rädda Valarien, en gång för alla. Den här gången är hotet dödsbuskar och den gråsjuka som de sprider. Världen håller på att falla ihop totalt, och snart är allt hopp ute. På vägen återser Markus Illasa, den unga flickan med sin entusiasm. Illasa verkar ha andra idéer om vad som behöver göras för att rädda Valarien, och talar om Albrak och Sirana. Frågan är vilken väg som är den rätta, och valet måste göras snabbt, innan det är försent. 

Vad var det för ovanlig krigare som prästen trodde skulle kunna göra svärdbäraren orolig? Han föreställde sig en tam jätteskorpion i en stor rödbrun mantel.
   Men när han fick syn på sin eskort förstod han, och blev verkligen orolig.
   Verarnas skickligaste krigare, som skulle eskortera honom genom alla faror som väntade mellan Pelarlunden och Albirion, var en spenslig pojke på kanske tolv år.
s. 29


* * *

UPDATE: Det är sista boken.

Jag ska erkänna att jag är lite osäker på huruvida det här är sista boken i serien om Markus, men om det är sista delen måste jag säga att det är väldigt lyckat slut. Allt knyts ihop på ett väldigt snyggt sätt, och när jag slår ihop boken är jag verkligen nöjd med utfallet och känner mig ganska färdig med allt vad det heter Valarien, Kung Joshua och verar. 

Är det inte sista boken är jag också nöjd, just för att den knyter tillbaka så snyggt till allt som tidigare hänt och gör att serien blir till en helhet. Personligen kan jag dock inte se så mycket speciellt med just Xirianas gåta. Storyn är visserligen mycket spännande, med tanke på att den utspelar sig på olika platser och man får läsa från olika perspektiv. Det är alltid ett vinnande koncept, och ger boken ett riktigt härligt framåtdriv. Det finns inte en tråkig stund i Xirianas gåta!

Jag känner dock att det faktiskt börjar räcka här. Jag har läst så mycket om Markus, Diomeda, Illasa med flera nu, och det känns till viss del som att det inte går så mycket framåt längre. Det är dock ändå en oerhört härlig värld Joseph A. Davis har byggt upp, och den är perfekt att fly in i när man vill ha lättillgänglig underhållning. 

Jag älskar framför allt Illasa och Paru, som båda är två så underbara karaktärer som alltid får mig att skratta. Samtidigt döljer sig ett visst djup i deras personer, och balansen mellan det här enkla och lättsamma, och det tuffare är riktigt bra. Det blir alldeles lagom med djup, och i en bok som den här är jag glad att fokus ligger på det enkla. Det finns så många djupa, otroligt känslosamma böcker, och jag är glad att Xirianas gåta istället fokuserar på spänning, humor och mer konkreta problem. 

Xirianas gåta kommer inte med något nytt och unikt gentemot tidigare böcker, men lyckas knyta ihop säcken på ett riktigt bra sätt och gör att jag nu känner mig tillfreds med händelserna i Valarien. Boken är lättsam, spännande och rolig, men kommer också med en del djup och intressanta karaktärsdraman. Det är en bok för alla som gillar fantasy - barn som vuxna, för alla kan få ut något av Xirianas gåta liksom resten av serien!  

Betyg:
   

Författare: Joseph A. Davis
Förlag: Pärlan förlag
Utgivningsår: 2018
Antal sidor: 379 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 10+
Serie: Markus av Trolyrien, Del 3
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Xirianas gåta
Andra delar i serien: Markus av Trolyrien, Verarnas drottning
Annat: 

Blev du intresserad?
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.
Boken i e-format finns på Adlibris  Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)