söndag 6 januari 2019

Läst i december

Antal böcker: 9 st
Dödlig konsekvens av Carina Drätting
Slutet av Mats Strandberg
En julsaga av Charles Dickens
Berättelsen om Sverige av Patrik Lundberg
Bli hjärnsmart av Johan Rapp
Azoria - Återkomsten av Kristina Suomela Björklund
The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde
Doften av ett hem av Bonnie-Sue Hitchcock
Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande av Moa Eriksson Sandberg

Antal sidor:  2455 st
Antal sidor/dag (genomsnitt): ca 79 st

Kommentar: 
Härlig läsmånad där många, men flera korta, böcker lästes. Helt klart ett bra slut på året med många bra böcker, och jag hann läsa mer än jag trodde jag skulle göra. 

Böckerna i rangordning (där 1 är bäst):
1. Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande av Moa Eriksson Sandberg
2. Berättelsen om Sverige av Patrik Lundberg
3. Dödlig konsekvens av Carina Drätting
4. Bli hjärnsmart av Johan Rapp
5. The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde
6. En julsaga av Charles Dickens
7. Azoria - Återkomsten av Kristina Suomela Björklund
8. Slutet av Mats Strandberg
9. Doften av ett hem av Bonnie-Sue Hitchcock

Mest...
Överraskande: Många faktiskt - Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande (sååå bra!), Berättelsen om Sverige (Superintressant!), Dödlig konsekvens (Unik deckare!)
Sorglig: The Picture of Dorian Gray
Spännande: Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande

Bästa...
Karaktär(er): Lena - Dödlig konsekvens (grymt cool, men vet fortfarande inte om jag egentligen gillar henne...)
Titel: Dödlig konsekvens (Så talande och passande)
Citat: Hela The Picture of Dorian Gray ÄR ju citat, t ex: 

”...beauty is a form of Genius - is higher, indeed, than Genius, as it needs bo explanation. It is one of the great facts of the world, like sunlight, or springtime, or the reflection in dark waters of that silver shell we call the moon. It cannot be questioned.”

s. 21

”Beauty is the wonder of wonders. It is only shallow people who do not judge by appearance. The true mystery of the world is the visible, not the invisible.”
s. 21

”Art has no influence upon action. It annihilates the desire to act. It is superbly sterile. The books that the world calls immoral are books that show the world its own shame. That is all.”
s. 172


3 kommentarer:

  1. Nu blev jag nyfiken på Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande! Har ju gillat allt annat jag läst av Moa Eriksson Sandberg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen så bra - och otroligt snabbläst, så jag tycker verkligen du borde klämma in den bland allt annat som "måste" läsas! Själv har jag faktiskt inte läst något annat av Moa, men kanske skulle göra det nu!

      Radera
    2. Har skrivit upp den på läslistan! Minns att jag gillade hennes Den första flickan skogen möter och Flickan i de vindlande gångarna väldigt mycket!

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)