torsdag 3 januari 2019

Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande

Tack, B. Wahlströms, för det fantastiska recensionsexemplaret!

Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande är en sprillans ny bok från B. Wahlströms förlag, skriven av Moa Eriksson Sandberg. Det är en bok där vänskapsband prövas, hemligheter kommer till ytan och intriger skapas samt förintas. När Julias familj flyttar till Stockholm mitt i terminen får Julia trots sitt missnöje mot flytten plats på en ny gymnasieskola med teaterinriktning. Och där jobbar den snygga, men mycket stränga, teaterläraren Rafael. Teaterlektionerna här är något helt annat än på Julias förra skola.

När Julia dessutom råkar få huvudrollen i en pjäs, blir klassens stjärna Ester Gråberg så upprörd att hon försvinner spårlöst. Julia känner sig skyldig och börjar nysta i Esters försvinnande, och där finner hon saker som dolts väl under ytan bland ungdomarna i området, och som kan förändra allt. Samtidigt prövas hennes nya vänskapsband, och frågan är vem hon kan lita på, och om Ester någonsin kommer återfinnas.

”Och vem av er vackra damer ska spela Ofelia?”
   Det pirrar till i Julias mage av spänning. 
[...]
   Julia tänker med obehag på vad Agnes sa tidigare: att Ester hade kunnat mörda för en roll.
s. 29


* * * 

När jag såg bokens omslag och läste synopsisen föreställde jag mig en härlig mysrysare i Ingelin Angerborns anda, men Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande är något helt annat. Det är en nära fulländad bok, som verkligen har allt, och jag är så glad att jag fick äran att förhandsläsa och recensera den, för annars hade jag förmodligen aldrig tagit upp den.

Den här boken har verkligen allt en bok behöver för att vara riktigt grym. Handlingen är ständigt spännande, och nära varje kapitel avslutas med en cliffhanger, vilket gör att man bara måste läsa ett kapitel till. Att sträckläsa är ju underbart och det här är verkligen en perfekt bok att sträckläsa, då den har ett ständigt driv framåt och då kapitlen är korta och boken lättläst utan att språket känns fattigt. Istället är det alldeles lagom med beskrivningar, dialog och rafflande, actionfyllda delar. 

Det finns ju böcker där antalet sidor känns för få, och andra gånger för många, men trots bara 250 sidor är Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande perfekt, för den känns mycket längre, och innehållet känns aldrig för packat trots att så mycket händer. För handlingen är verkligen otroligt omfattande, med alla intriger, mysterier och all spänning, och med den här boken har jag aldrig en tråkig stund, vilket är magiskt!

Dessutom är jag alltid svag för det här konceptet med att något hänt på en plats innan, och så kommer en ny person dit. Det fungerar verkligen alltid! I övrigt uppskattar jag verkligen hur aktuell boken är i många olika avseenden och i de mycket realistiska karaktärerna finns mycket igenkänning, vilket gör boken ännu bättre, om nu det ens är möjligt!

Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande är magi på 250 sidor och har allt en bok behöver för att vara fantastisk: En spännande handling, med igenkänning, rafflande partier och oväntade vändningar, ett lättläst språk, samt en unik sträckläsningspotential. På 250 sidor tar Moa Eriksson Sandberg med sina läsare på ett äventyr jag aldrig hade väntat mig, och när jag väl börjat är jag fast till sista sidan, och jag blir inte besviken en enda gång! Helt klart en bok alla (åtminstone tonåringar) borde läsa!

Betyg: 
    

Författare: Moa Eriksson Sandberg
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2018
Antal sidor: 250 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 14+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande
Annat: 

Blev du intresserad?
Du hittar boken på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)