onsdag 20 februari 2019

En helt vanlig familj

En helt vanlig familj skriven av Mattias Edvardsson, har fått sina rättigheter sålda till ett tjugotal länder, och i många fall liknats med Malin Persson Giolitos Störst av allt. Edvardssons roman kretsar kring en helt vanlig familj, bestående av pappan som är präst, mamman som är advokat och dottern Stella som just slutat gymnasiet. De har upplevt mer eller mindre stora problem under åren, men nu förändras allt.

Stella blir anhållen för mord och får tillbringa en fasansfull tid i ett svenskt häkte. Samtidigt gör polisen, rättsväsendet och föräldrarna allt i sin makt för att förstå vad som hände den där natten som fick den helt vanliga familjen att raseras. Vi följer alla familjemedlemmars perspektiv och får läsa om hur långt man kan gå på grund av kärlek, hat och önskan att förbli en helt vanlig familj. 

”Stella Sandell är skäligen misstänkt för mord.”
   Ingen förälder tror någonsin att man ska höra sitt barns namn i ett sådant sammanhang. Ingen som har haft sitt barn liggande på bröstet med sprattlande miniatyrfötter och gurgelskratt har kunnat föreställa sig någonting sådant. Det händer andra. Inte oss.
[...]
   Vi var en helt vanlig familj. Det var inte vi som skulle sitta där. Och ändå gjorde vi det.
s. 84 (e-boken)


 * * * 

Ärligt talat är jag lite upprörd på En helt vanlig familj. Den där helgen då jag sträckläste den var tanken nämligen att jag skulle intensivplugga inför den kommande, tuffa skolveckan, men Mattias Edvardsson satte stopp för de planerna. Där och då var jag otroligt glad över det, väckan därpå inte så glad över det, och nu är jag återigen mycket glad över det! För att sträckläsa böcker för att man bara inte kan släppa dem är underbart.

Den här boken är perfekt sträckläsningsmaterial, då det ständigt händer något i den. Edvardsson lämnar inte läsaren med en enda tråkig stund, utan nya upptäckter görs ständigt, och nästan lika ofta sker oväntade vändningar, som gör att jag sitter som klistrad vid boken när jag väl börjat. Det är en otroligt spännande story som aldrig upphör att förvåna, engagera eller underhålla. Konceptet är likt Störst av allt, och boken inleds i slutet och blickar sedan tillbaka till början och vägen till slutet. Det är ett optimalt koncept, för det gör att det direkt skapas intresse och frågor, och efter bokens början är jag fast.

Vad jag också älskar med En helt vanlig familj är att man får läsa från hela familjens perspektiv, och de har väldigt skilda livssyner och idéer om saker i största allmänhet. Något jag tycker är särskilt intressant att läsa om är prästyrket och pappans tankar om sin tro, för det känns så äkta och väcker många frågor. Jag har aldrig tidigare läst så realistiskt om religion och att vara präst, och det är ett väldigt intressant perspektiv att få, som var oväntat, men som passar oväntat bra här. I boken ryms också ämnen som föräldraskap, barn som växer upp, otrohet, våldtäkter och framtidsdrömmar, och det resulterar i en perfekt, tänkvärd och unik mix som jag aldrig kan få nog av. 

Något annat Edvardsson lyckas otroligt bra med är att låta språket spegla berättaren, för det är verkligen som att höra berättelser från tre skilda röster när man läser, utan att det blir hackigt eller känns framtvingat. Något unikt för den här boken är dock att perspektiven inte varvas, utan istället är boken indelad i tre delar med olika berättare, och till en början gillade jag det inte alls. Nu i efterhand tycker jag dock verkligen om det, för bokens upplägg är verkligen genomtänkt och berättarna passar perfekt till sina delar. Det måste ligga så otroligt mycket arbete bakom den här boken!

En helt vanlig familj är fantastisk läsning! Konceptet och upplägget är perfekt och väcker intresse från sida ett, och språket är genomtänkt och måste vara otroligt genomarbetat. Jag kan inte släppa boken när jag väl börjat, för tack vare alla vändningar och all information som kommer fram vänder jag sida efter sida. Läsningen är beroendeframkallande och Mattias Edvardsson behåller mig i sitt grepp, tack vare bokens unika och oväntade handling, ända till sista sidan. Vilken bok!

Betyg: 
     

Författare: Mattias Edvardsson
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: 2018
Antal sidor: 564 st (Inbunden: 454 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 15+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: En helt vanlig familj
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.
Boken i e-format finns på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)