lördag 23 februari 2019

Hasselskogen

Hasselskogen är Melissa Alberts debutroman, och den kvalar in i genren fantasy. När Alice, 17 år, tar en oväntad och otrevlig vändning blir hon plötsligt varse att allt inte är som hon alltid trott, och kanske är sagorna inte bara sagor. Alice och hennes mamma Ella har alltid bara haft varandra, levandes i skuggan av Alices mormor Althea, som skrev Sagor från Hinsidan och tog världen med storm, men nu tycks vara nästan spårlöst borta. Men när Ella plötsligt försvinner förändras allt.

Alice tar hjälp av ett av Altheas många fan, som kan hennes sagor utan och innan. Trots alla varningar hon får inser hon att hon måste ta sig till Hasselskogen, till sagornas värld, om hon ska finna sin mamma igen. Det blir en livsfarlig resa, men också en resa som avslöjar för Alice vem hon egentligen är och hur världen faktiskt ser ut. 

”Din mamma är borta”, sa Audrey med samma döda röst som innan. 
[...]
   ”Vilka har tagit henne? Vilka?
   Audreys pupiller var sammandragna, såg jag nu, antagligen av chock. ”Hinsidan”, sa hon. ”De sa att de kom från Hinsidan.”
   Jag höll på att kollapsa på marmorgolvet.
s. 78


* * *

När det gäller mig och fantasy kan det antingen bli helt rätt (Läs: Harry Potter, t ex) eller helt fel, eller som med Hasselskogen; Helt okej. För jag gillar Hasselskogen - det gör jag - men det är inte så mycket mer än det. Det är en bra bok, men jag har lite svårt för den typ av fantasy det är, och det gör boken lite mindre bra, då det inte är en bok i min smak, helt enkelt. 

Det jag dock vill ge Melissa Albert en stor eloge för är stämningen hon skapat i sin roman. Den tar sin början i ett helt vanligt tonårsliv i vår tid, men förflyttar sig sedan till mystiska sagovärldar där tid är någonting relativt, och det finns verkligen en känsla av mystik genom hela boken. I vissa fall ger den till och med lite obehag, för boken är faktiskt lite smått ryslig, och jag tycker att det passar. Det finns tydliga känslor genom hela boken, och författaren har därmed lyckats bra. 

För övrigt har jag dessvärre inte så mycket att säga om Hasselskogen, då det är en bok som aldrig engagerade mig, just för att den inte är min typ av bok. Något jag dock saknade i boken var att relationen mellan Alice och Finch (?) skulle utvecklas lite mer, för det kändes hela tiden som att det fanns något där i bakgrunden, men så fick det ett så abrupt slut att det kändes lite snopet. Jag hade hoppats på lite mer där. Jag gillar dock hur en mor och dotter-relation får ta mycket plats, för det är något man sällan läser om.

Hasselskogen är en läsvärd bok, för den som gillar mystik, fantasy och att känna håren på armarna resa sig lite. Det är en bok fylld av mystiska saker, vilket gör den intressant och unik, men det är inte min typ av bok, och den lyckas aldrig fånga mig av den anledningen. Gillar du böcker i stil med Miss Peregrines hem för besynnerliga barn, tror jag dock att den här boken passar dig utmärkt!

Betyg: 
    

Författare: Melissa Albert
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2018 (original: 2018) 
Antal sidor: 312 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Hazel Wood
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.
Boken i e-format finns på Adlibris, Bokus och CDON.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)