onsdag 27 februari 2019

Vardagsjuridik för unga: ta kontroll över ditt liv (innan någon annan gör det)

Vardagsjuridik för unga är - förutom sin otroligt långa titel - en bok om hur samhället fungerar juridiskt sätt. Författaren själv skriver att han främst riktar sig till de mellan 15 och 19 år, men att alla kan ha nytta av boken. Boken är uppbyggd med korta kapitel om bland annat föräldrarnas ansvar och skyldigheter, skolans rättigheter, hur ett avtal ser ut och vad som gäller för unga som vill jobba. Här får man svar på frågor kring huruvida lärare får beslagta mobiltelefoner, vilka rättigheter man har vid en reklamation och vad som händer om man kör moped utan hjälm. 


* * *

Jag älskar böcker som Vardagsjuridik för unga. Böcker där man får konkreta tips, användbara uppslag och intressant information, på ett enkelt sätt. För boken är verkligen enkelt skriven och därmed tillgänglig för många. Kapitlen är korta och avslutas alla med en kort sammanfattning, som direkt knyter ihop säcken och gör att man enkelt hänger med.

Fast trots att boken är så kort känns det som att jag genom den lärt mig lika mycket som jag gjort under alla mina hemkunskaps- och samhällskunskapslektioner i ämnet. För min del är boken en perfekt uppfräschare, som också gav mig mer kött på benen, och för andra kan den vara ett perfekt verktyg för att lära sig ännu mer. 

Det bästa kapitlet i boken tycker jag är Några NO-NO:s, där författaren kortfattat tar upp vad konsekvenserna av exempelvis nedladdning av film, plankning och falskleg kan bli. Det är sådant alla vet är fel, men genom att visa på vilka påföljder sakerna kan ge tror jag att många som läsare boken kan få sig en ögonöppnare. Det är helt enkelt en väldigt viktig bok, och den känns också otroligt seriös tack vare de många tacken till sakkunniga i slutet.

Vardagsjuridik för unga är viktig läsning som borde sättas i handen på varje tonåring. Med ett enkelt språk och ett tydligt upplägg förmedlar Axel Af Petersens mycket information, utan att det blir överväldigande. Det är en bok fylld av fakta och tips som passar för alla. Ge boken en timme av ditt liv, för du kommer få så mycket tillbaka!

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Axel Af Petersens
Förlag: B. Wahlströms 
Utgivningsår: 2017
Antal sidor: 97 st (Inbunden: 87 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Vardagsjuridik för unga: ta kontroll över ditt liv (innan någon annan gör det)
Annat: Läst som e-bok

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON
Boken i e-format finns på Adlibris, Bokus och CDON


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)