torsdag 14 mars 2019

Allt det här är sant

Allt det här är sant är skriven av den amerikanska författaren Lygia Day Peñaflor. Det är en bok om en bok, och en berättelse om hur en framgångsrik författare förändrade och förstörde ett tätt sammansvetsat kompisgäng för all framtid. Miri, Penny, Soleil och Jonah kan knappt tro det när den kända författaren Fatima Ro vill att de ska bli hennes närmaste vänner, men de går glatt med på allt hon önskar.

De förtror Fatima sina djupaste hemligheter - för Fatima lovordar transparens och sanning - och i gengäld får de ta del av alla Fatimas magiska tips på hur mänsklig kontakt skapas. När boken börjar har Fatima publicerat en ny roman baserad på kompisgängets berättelse, och genom boken följer vi händelserna som ledde dit, och vilka oanade konsekvenser Fatimas intågande i kompisarnas liv fick för både dem och henne själv. 

Vi blev vänner med Fatima för att hon är författare. Man kan inte krama ett lejon och sen bli förvånad när det biter en.
s. 10

* * * 

En sak som är säker med Allt det här är sant är att jag aldrig läst något liknande, och bara det gör direkt att jag ser positivt på boken. Den är verkligen helt unik, och jag fullkomligt älskar idén med ”en bok om en bok”, för det är ju svårt att få nog av böcker. Handlingen är intressant, och också tänkvärd med saker som transparens, skuld och huruvida människor kan förändras. Och konceptet ”hur hamnade de här?” används flitigt. Ni vet, när boken börjar i slutet och sedan nystas allt upp från början. Då är det verkligen omöjligt att sluta läsa, för redan från början vet man att något kommer hända, och då vill man bara veta hur.

Även sättet boken är skriven på gör den nära omöjlig att lägga ifrån sig, så jag sträckläser den i två sittningar. Det är verkligen den ultimata sträckläsningsboken, tack vare att texten är luftig med chattmeddelanden, intervju-dialoger och små artikel-snuttar. Det finns ingen vanlig ”romantext”, och tack vare det blir boken mycket lättläst, och sidorna bara flyger förbi. Också det här är något jag älskar med boken; den är perfekt att sträckläsa, och berättartekniken liknar ingen annan bok! Först var jag riktigt skeptiskt till att läsa en hel bok så här, men sedan började jag verkligen uppskatta det, för att det var så enkelt och nytt. 

Jag tycker också att Lygia Day Peñaflor lyckats oväntat bra med att blanda intervjudelarna, artikeldelarna, chattmeddelandena och utdragen ur Fatima Ros bok. Allt kommer i en ordning som gör att alla olika delar hänger ihop med varandra, och jag tycker att det är särskilt snyggt hur Fatima Ros bok är så väl integrerad i resten av boken. Day Peñaflor har inte bara skrivit en bok - utan två, och det är riktigt imponerande! Parallellerna är genomtänkta, tydliga och ibland lite dolda så att man verkligen måste tänka = perfekt!

Allt det här är sant är en bok med en unik handling och en helt unik berättarteknik, och därmed är det en bok jag kommer minnas. Jag kommer också minnas den tack vare den mycket intressanta, tänkvärda handlingen, hur väl sammansatt alla helt skilda delar är och den enorma sträckläsningspotentialen. Lygia Day Peñaflor har dessutom skrivit en bok i en bok, som Allt det här är sant är inte bara en bok, utan i själva verket två, och bara det är skäl nog att läsa den! 

Betyg: 
   

Författare: Lygia Day Peñaflor
Förlag: Vox by Opal
Utgivningsår: 2018 (original: 2018) 
Antal sidor: 414 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: All of this is true: A novel 
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)