lördag 2 mars 2019

Legend

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Legend är uppföljaren till Caraval, skriven av Stephanie Garber. Efter Scarletts senaste vinst i det magiska spelet Caraval, är det nu dags för ännu ett spel. De brukar aldrig komma så nära inpå varandra, så Tella är övertygad om att något inte är som det brukar. Trots det inser hon att hon måste ge sig in i spelet. Att spela och vinna är hennes enda chans att få veta mer om sin mor, och ha chansen att få henne tillbaka.

Samtidigt börjar hon och Dante komma varandra närmare, medan Tellas låtsas-fästman sätter griller i hennes planer. Den här gången känns dessutom Caraval mer äkta än någonsin, och kanske är det faktiskt inget spel den här gången. Kanske kommer Tella få tillbaka sin mor och få veta Legends riktiga identitet. Frågan är bara om dessa två saker egentligen är positiva, för oväntade sanningar kommer snart fram. 

Käraste Donatella.
[...]
   Din mor skulle säkert vara väldigt stolt. Jag vet att du längtar efter henne, och jag ska hålla mitt ord och föra dig till henne. Men först måste du uppfylla din del av vårt avtal. Du har nog inte glömt vad du är skyldig mig i utbyte för allt jag har delat med dig.
   Jag tänker driva in den skulden väldigt snart.


   De bästa av hälsningar,
en vän
s. 30

* * *

Helt ärligt har jag bävat inför att läsa den här boken, då jag gillade föregångaren Caraval ganska mycket, fast ändå delvis ogillade den. Jag hade verkligen svårt att komma in i den, då jag fann boken väldigt märklig och oklar. Känslan i Legend är ungefär densamma, med skillnaden att jag nu är förberedd och att det finns mer action och ett tydligt mål som både karaktärerna och jag strävar efter. Och det gör stor skillnad, och läsningen till en riktigt positiv upplevelse.

Här följer vi Tella, och jag tycker verkligen om henne som berättare. Hon är mer rättfram, starkare och djärvare än sin syster Scarlett, som vi följde i förra boken, och det gör automatiskt boken riktigt bra. Tella är en fin förebild, och samtidigt är hon alltid så oberäknelig, vilket gör att boken ständigt överraskar och att man alltid måste vara på alerten om man ska hänga med. 

Jag gillar också handlingen i Legend, då den som sagt har ett tydligt mål, vilket gör att den blir strukturerad och meningsfull. Även mysterieinslaget, i jakten på Tellas mor, är mycket välkommet, då det boken riktigt spännande. Jag gillar också alla andra delar i handlingen, däribland låtsad och äkta kärlek, systerskap och ondska. Det är verkligen en bred handling, och sist men inte minst älskar jag den här mystiska, magiska känslan som alltid finns där. Man vet inte vad som är spel, verklighet eller magi, och det gör boken till något alldeles extra. 

Legend överträffar sin föregångare, och får mig att längta efter att läsa mer om Tella, Scarlett, Legend och alla andra. Handlingen är bred, spännande och ständigt överraskande, vilket ger boken ett bra driv. Dessutom älskar jag att följa härliga Tella. Den här boken är något alldeles särskilt, och tack vare all mystik och all oklar magiskhet är boken unik i sitt slag, och därmed mycket läsvärd. 

Betyg: 
   

Författare: Stephanie Garber
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2018 (original: 2018) 
Antal sidor: 444 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: Caraval, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Legendary
Andra delar i serien: Caraval
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.
Boken i e-format finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)