fredag 29 mars 2019

Så jävla kallt


Så jävla kallt, skriven av Lova Lakso, är en svensk ungdomsroman om Karla. Karla som bor i Norrland, men avskyr kyla, mörker och att det aldrig händer någonting. Hon vägrar byta ut vansen mot vinterkängor, och vill bara bort, söderut, till värmen. Och när hon får veta att hennes älskade hund Hemingway är sjuk och måste avlivas, bestämmer hon sig för att göra slag i saken; nu ska hon fly söderut!

Hon tar med sig kompisen Kaja och typ-kompisen Aziz, samt hunden Hemingway. Men det är inte så lätt som hon trott att vara på rymmen, och när pengarna inte räcker till blir ungdomarna snart desperata. Samtidigt blir resan en läxa för Karla, om att inte alltid sätta sig själv först, utan att också lyssna på andras tankar och känslor. Frågan nu är bara hur de ska kommit lindrigt undan när de är båda efterlysta och polisanmälda...

'Hur länge ska det vara såhär jävla kallt?'
   Kaja har en ny halsduk, märker jag när hon pratar bakom den.
   'En vecka till eller så. Sen är vi nån helt annanstans.'
   Och den tanken är lika svindlande som den kolsvarta världsrymden ovanför.
s. 86-88 (e-boken)

* * *

Jag läste Så jävla kallt en kväll, för att jag ville läsa något lättsmält och underhållande. Där hade jag delvis rätt, för det är en mycket lättläst bok, både på det sätt att språket är enkelt och har ett riktigt bra flyt och driv framåt, tack vare mycket dialog, men också då handlingen är simpel, och inte bär på ett tungt budskap.

Det är dock inte något positivt, för det innebär att boken aldrig riktigt engagerar mig. Handlingen ligger så långt bort och saknar en hel del djup, vilket gör att jag inte känner något när jag läser. Lova Lakso bjuder dock på en hel del humor, och lockar även fram skratt som är både glada och bekymrade, för de tre ungdomarna skulle ställa till det en hel del i lagom roliga situationer. Samtidigt är dessvärre bokens slut inte oväntat, utan ett ganska klassiskt hittasigsjälv-ungdomsroman-slut. 

Mitt största problem med boken är dock att den är nästan vulgär i sitt språk och sitt uttryck, och det passar verkligen inte mig som är motsatsen. Det bästa med boken är dock inslagen om Norrland. Jag älskar att den utspelar sig i ett äkta Norrland och att det är ett tydligt tema, för det är unikt och väldigt intressant att läsa om på det här utomordentligt realistiska sätt. 

Så jävla kallt är inte min typ av bok, och det av flera olika skäl. Även fast boken är underhållande, är handlingen så grund att boken inte skapar något engagemang eller några känslor. Språket är lättläst, men samtidigt lite för osmakligt i mina ögon. Jag gillar dock verkligen inslagen om Norrland som ger en alldeles unik krydda, och det är dem jag kommer minnas boken för. 

Betyg: 
    

Författare: Lova Lakso
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2019
Antal sidor: 249 st (Inbunden: 204 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Så jävla kallt
Annat: Läst som e-bok

Blev du intresserad?
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON
Boken i e-format finns på Adlibris och Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)