torsdag 9 maj 2019

Disekvilibrium

Tack, Oskar Källner, för det spännande recensionsexemplaret!

Disekvilibrium är en nysammansatt novellsamling signerad Oskar Källner. Novellerna är publicerade redan tidigare i olika sammanhang. De sju novellerna kretsar alla kring science fiction, fantastik, samt framtid och/eller andra världar. Det är högteknologi, apokalyps, flykt, fara och ständig spänning. 

* * *

Mama Sema ger ett väldigt intressant och unikt perspektiv "bortifrån" på mänskligheten. Jag gillar handlingen och storyn kring huruvida människorna ska få ta hand om sig själva eller inte. Jag uppskattar dock inte början, då den är väldigt seg, men mot slutet tar sig novellen och blir lite rappare, och det är tacksamt.

Sten mot sten är lagom lång, men jag hade önskat få veta mer om alla karaktärer. Nu ligger för mycket fokus på det runtomkring istället, vilket gör att allt känns väldigt långt borta. Jag måste dock slå ett slag för slutet, som jag verkligen gillar, då det är riktigt underfundigt och passande. 

Casus belli är lagom lång med en spännande story som får mig att fastna direkt. Höjdpunkten och vändningen är riktigt lyckad, då den kommer väldigt oväntat. Jag tycker även om slutet, men på det stora hela är det ingen novell jag kommer minnas.

Vägen till stjärnorna är helt klart bäst i den här samlingen. Den är spännande och trots att den egentligen är för lång är drivet så bra att det inte gör något. Jag gillar oatt den inte är så utflippad som de andra novellerna. Det enda jag saknar är en vändning i slutet, för nu är allt väldigt förutsägbart. Ytterligare ett plus är miljöerna i Stockholm, då det är kul att känna igen sig på tunnelbanestationer och liknande, trots att novellen utspelar sig i en helt annan värld.

Järn-Hans tycker jag om tack vare perspektivskiftena, då de ger ett bra driv och lite extra djup i allt. I övrigt är novellen väldigt spännande och speciell, och jag tycker att storyn är intressant om än inte någon jag kommer minnas. 

Den ovana känslan av verklighet är ingenting för mig. Jag tycker att novellen är alldeles för utflippad med alla grodor och sådär. Trots det tycker jag om vändningen i slutet (bortsett från alla grodor). Det är extremt och brutalt, men bortsett från de väldigt stora sakerna är novellen riktigt bra. 

Dödens ängel får mig aldrig att fastna för handling eller karaktärer. Jag gillar ändå att få läsa från olika perspektiv, då det ger ett bra flyt. Sedan är också Gud som en röd tråd genom hela novellen ett väldigt snyggt inslag. Jag har läst den här novellen en gång tidigare, och tror att jag fastnade mer då. 

Disekvilibrium är egentligen inte en novellsamling i min smak, på grund av genren. Jag gillar att novellerna är lite olika långa, då man kan välja den som passar att läsa just för stunden. Alla noveller är helt klart unika och färgstarka, men jag tycker att det ibland blir för mycket fantasy att det inte är kul längre. Vägen till stjärnorna når dock aldrig dit, och den novellen är riktigt grym!

Betyg: 
    

Författare: Oskar Källner
Förlag: Fafner Förlag
Utgivningsår: 2019 
Antal sidor: 249 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Disekvilibrium
Annat: 

Blev du intresserad?
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)