lördag 15 juni 2019

Europa pandemus

Tack, Miramir Förlag, för ett skrämmande recensionsexemplar!

Europa pandemus är Peter Westbergs nyskrivna dystopiska roman, som utspelar sig runtomkring i Europa. Allt börjar i Spanien, där människor plötsligt börjar förvandlas till zombieliknande varelser. Det är en epidemi som sprider sig i en fasansfull takt, från land till land. I Spanien flyr Marta från varelserna, för att få återse sin familj i Polen en sista gång. I Sverige blir barnen Lisa och Sebastian desperata när deras föräldrar förvandlas. Italienaren Niccolo befinner sig också i Spanien, men vet inte vart han ska fly. Och i Sverige finns också Georg, påväg mot den dotter i Polen som han förlorat kontakten med. Olika bakgrund och olika mål, men i slutändan kommer alla gå samma öde till mötes. 

Nyhetssändningarna, som manat folk att hålla sig i säkerhet inomhus, hade slutat redan ett par dagar efter de första rapporterna som bekräftade att den smitta som förvandlade folk till våldsamma galningar spridit sig likt en löpeld från södra delarna av Europa och nu, till sist, nått Sverige.
s. 18

* * *

Jag visste inte alls vad jag hade att vänta mig när jag slog upp Europa pandemus. Och nu i efterhand vet jag egentligen inte heller vad jag just har läst och upplevt, och jag tror inte att det är något jättepositivt. Samtidigt tycker jag nog troligtvis faktiskt om boken, men jag kan ärligt talat inte svara på varför.

Jag både gillar och ogillar genren och typen av bok. Det är intressant att läsa en form av dystopi i unik tappning, då boken verkligen sticker ut bland alla andra katastrofböcker. Samtidigt saknar jag en handling som verkligen griper tag i sina läsare. Jag saknar stordåd, mäktiga handlingar, svåra beslut, dilemman, känslor... Ni vet, sådant som gör att en bok inte blir platt, utan ger den ytterligare dimensioner vilka gör att boken påverkar en. Nu gillar jag verkligen den utstickande idén, men jag saknar en handling som förvånar, engagerar och berör. 

En stor bov i dramat tror jag är karaktärer. För jag känner aldrig att jag kommer dem nära. Man får inte ta del av deras innersta känslor, och givetvis är det svårt att gå på djupet när det är så många olika personer man följer. Jag tror att boken hade vunnit på lite färre perspektiv och några utvalda karaktärer som man verkligen får komma nära. Det hade gett mer igenkänning och känslor, för persongalleriet är egentligen lyckat. Det är personer med olika livshistorier, mål för framtiden och i olika åldrar, och hade mer fokus lagts där kunde resultatet blivit oerhört intressant. 

En sista sak jag verkligen önskar ge Peter Westberg en eloge för är hur flera av de många perspektiven snyggt kopplas samman mot slutet. Det är egentligen ingenting oväntat, men jag gillar ändå idén med att låta en berättelse börja i Sverige och en annan i Spanien och Polen, för att sedan föra dem samman. Det är alltid så intressant att få olika perspektiv på samma sak. Nu undrar jag bara om det här är slutet i berättelsen om Georg, Marta och alla andra, för det finns ju så mycket mer att reda ut. Slutet bjuder på väldigt många cliff-hangers, och det är ju underbart, så länge det inte är slutet-slutet.

Europa pandemus får mig inte att varken tycka, tänka eller känna så mycket. Även om jag verkligen tycker om idén till boken är jag inte helt nöjd med resultatet. Handlingen är platt och jag saknar att bli överraskad, engagerad och berörd. Jag saknar också att få lära känna karaktärerna, för karaktärerna liksom deras koppling till varandra är egentligen otroligt lyckande. Blir det en fortsättning ser jag fram emot ännu mer eftertanke bakom varje ord, för grunden finns redan!

Betyg: 
    

Författare: Peter Westberg
Förlag: Miramir Förlag
Utgivningsår: 2019
Antal sidor: 323 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 14+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Europa pandemus
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)